Wêr it tsjuster begjint, en de klaai sjongt
Dêr sille wjirms wêze. Dy’t mei harren liif
De gebeden van it fjild, krôlje yn ’e ierde.
Beeldend kunstenaar Stefan Belderbos zoomt met zijn fotoserie Klei van de Krim, in op een akker in de Lytse Bouhoeke, de streek rond Arum, Kimswerd, Pingjum en Witmarsum. Klei van de Krim toont zowel de schoonheid als de onherbergzaamheid van dit akkerlandschap in de herfst en winter.
In de vorige eeuw veranderde het landschap van de Lytse Bouhoeke door ruilverkaveling en schaalvergroting van de landbouw. Grotere machines, nieuwe pesticiden en een lager waterpeil maakten grotere akkers mogelijk die een hogere opbrengst gaven. Vele namen en verhalen over het landschap verdwenen in deze periode. Het landschap werd ‘onttoverd’ door de nadruk op functionaliteit en productiviteit.
De akker die Belderbos fotografeerde werd ook deels rechtgetrokken en vergroot maar behield zijn naam. Dit gebied wordt ‘de Krim’ genoemd. Met de fotoserie en video wil Belderbos laten zien dat het agrarische landschap nog steeds ‘betoverd’ kan worden. Het landschap is meer dan een productiemiddel voor aardappelen, maïs en bieten. Het kent zijn eigen bezieling en roept nieuwe verhalen op. Belderbos probeert deze verhalen op te diepen uit de klei.
Naast de fotoserie heeft Belderbos ook een video gemaakt. Een klein kerkje, gemaakt uit een homp klei, staat bovenop een kleirug. Het kerkje is een schuilplaats voor wormen en werd een jaar lang gevolgd in regen, sneeuw en wind. In het voorjaar ontkiemden er zaden en in de zomer stond de kerk tussen de aardappelplanten. Door het lage camerastandpunt steekt de kleine kleikerk boven het akkerlandschap uit, net als de kerken op de terpen in Friesland.
De foto’s maken onderdeel uit van een panorama. Foto’s uit dit panorama zijn de komende periode op meerdere plaatsen te zien. Het gehele panorama is tijdens Festival Kunst Achter Dijken in Pingjum te zien in mei 2025.
Beeldend kunstenaar Stefan Belderbos initieerde na zijn verhuizing naar Witmarsum diverse projecten over het Friese landschap. Ook schreef en regisseerde hij een aantal theatervoorstellingen zoals Kerk van Klei (Witmarsum 2019) en Dijk vol dromen (Pingjum 2014).
Belderbos is in 1993 afgestudeerd aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht. In 2010 promoveerde hij als beeldend kunstenaar aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar performancekunst en religieuze ervaringen. Zijn werk bestaat uit installaties, performancekunst, video en fotografie en was te zien in ondermeer de Vishal in Haarlem, cultureel centrum Scheltema in Leiden, en diverse musea voor religieuze kunst. Zie voor meer informatie over zijn werk: www.stefanbelderbos.nl